donderdag 11 augustus 2022

The Paris Hotel – South West Coast Path (6)

Bij de wind kwam de regen. Zo maakte je zo'n dorp ook nog eens écht mee, niet alleen in zonnige, toeristische omstandigheden. Zoals het de hele wandeltocht wéér droog gebleven was – vandaag was het, vanaf Cadgwith, maar 10 kilometer (6 mijl) geweest. Tot we in de B&B van Ann waren aangekomen. Toen regende het. Om het dorp te verkennen hoefden we nu alleen nog maar onze regenjassen aan te doen. Dat was prettig. De spullen op de kamer brengen en dan het dorp in, waar je overal kon schuilen. We hadden de hele middag nog. In Coverack.

We togen naar de plaatselijke pub: The Paris Hotel. Zo heet die pub. Het is de enige pub. Met zo'n naam. Is dat niet een beetje overdreven? Hoe komt een pub in een dorp van maar een paar huizen aan zo'n grootse naam? We vroegen het ons af, en eenmaal binnen was daar meteen het antwoord.

Aan de muur hing een ingelijst document, in november 2011 blijkbaar cadeau gedaan aan een nieuwe eigenaar of nazaat die de pub had overgenomen. Ene Ian. Dat maakte ik op uit de geschreven tekst onderaan de getypte tekst.


Dit staat er:

PARIS

On 21 May 1899 the United States liner Paris, of New York, ran aground in misty weather at Lowland Point, near Coverack. Bound from Cherbourg for New York with general cargo, a crew of 370 and 386 passengers, she was the largest vessel to have stranded on the English coast up to that time. All the passengers were taken off by the Porthoustock and Falmouth lifeboats and then transferred to tugs and landed at Falmouth. After a tricky salvage operation, the Paris was pulled off the rocks by a fleet of tugs on 13 July and towed to Falmouth for temporary repairs. In November of the same year she was towed to Harland & Wolff's Belfast yard where she was almost completely rebuilt and renamed Philadelphia. In 1917 she became the United States armed transport Harrisburg and then, in 1925, she was sold to the New York–Naples Steamship Co for use as an emigrant ship. She was scrapped in Italy shortly afterwards.

With a gross tonnage of 10,449, a lenght of 560 ft and a beam of 63.2 ft, she had been built by J. & G. Thomson at Clydebank in 1888 as the City of Paris for the old Inman Line. In 1889 she gained the Blue Riband of the Atlantic, making the crossing from Queenstown to Sandy Hook in 5 days 23 hours 7 minutes.

To Ian: Best wishes from all the Staff. Nov. 2011.

Het stoomschip Paris is hier op 21 mei 1899 aan de grond gelopen, en alle opvarenden werden gered. Dat moet een gigantische operatie geweest zijn, 756 mensen van boord halen. Een enorme prestatie. Negen maanden daarvoor nog liep het minder goed af met het ss Mohegan, waarbij 106 van de 197 opvarenden verdronken. Dat was op slechts enkele meters afstand van waar nu de Paris vergaan was. Dat het bij de Paris wel gelukt was om iedereen van boord te halen moet indruk gemaakt hebben. Het was een gebeurtenis die nog jaren werd doorverteld. En het was natuurlijk een kanjer van een schip dat hier voor de kust lag. Niet zo vreemd dat je een pub, een hotel dan die naam geeft. The Paris Hotel is gebouwd in 1907. Wellicht dat de eerste eigenaar ook nog een van de redders was. Dat weten we niet. De barman die ik ernaar vraag, wijst me alleen naar het ingelijste document aan de muur. En boven de bar hangt een vitrine aan de muur met een model van het stoomschip.

Coverack, een plaats met een verhaal. Dat je nooit zou hebben geweten als je er voorbij was gelopen.

1 opmerking:

  1. Ja, de ramp met s.s. De Berlin in februari 1907, die op de pier van Hoek van Holland liep. Lees het boek De koperen helm van Barend Maaskant: allemaal rampen, zoals die met de Paris...

    BeantwoordenVerwijderen